Licht, lichter, lichtst

Terug naar het nieuws

Ariel Atom

Ariel, het bekende vederlichte sportautomerk uit Engeland ontwerpt sinds 2001 de Atom. Een minimalistische uiting van wat zij geloven dat een sportauto moet zijn. Licht, laag zwaartepunt, hoogtoerig en veel specifiek vermogen. Resultaat:  0-100 km/h in 2,7 seconden!

De Atom heeft dan ook een rijklaar gewicht van slechts 600 kg, is niet veel hoger dan één meter en komt standaard met een Honda K20A met minimaal 245 pk. Deze ingredienten vormen dan ook de basis voor een track-day auto die de rijder een echt onvergetelijke dag zal bezorgen. Kennelijk was onvergetelijk niet genoeg want Ariel is druk bezig geweest met de ontwikkeling van een nog lichter exemplaar!

 

 

Titanium Chassis

Ariel is inmiddels de protoype fase voorbij in de ontwikkeling van een Titanium buizenchassis. Kennelijk was de Atom nog te zwaar in de ogen van Ariel want een verwachte gewichtsbesparing van de totale auto van 40% is niet misselijk. 

Titanium is een ontzettend sterk metaal en kent de hoogste sterkte-gewichtsverhouding van alle metalen. Het nadeel is echter dat de verwerking ervan gebonden is aan een aantal belangrijke voorwaarden. Worden deze voorwaarden niet in acht genomen, dan is de toegevoegde waarde van het gebruik van Titanium in dit geval beduidend minder. Het beoogde doel is immers gewichtsreductie met behoud van stijfheid.

Een goede Titanium las is er een die niet is blootgesteld aan zuurstof. Om dit te voorkomen moet men zorgen dat het hele gebied dat de verhoogde temperatuur ondergaat gedompeld is in Argon. Zuurstof zorgt namelijk voor brosheid in het gebied waar gelast wordt en dat moet voor een sterkte toepassing als deze voorkomen worden. Dit kan heel goed door het materiaal af te laten koelen terwijl er met Argon gespoeld blijft worden.

Wil men het echter perfect doen dan wordt er een lastent  opgebouwd die zich volledig kan vullen mer Argon. Dit gas is zwaarder dan zuurstof en in compleet inert. Argon zal de zuurstof uit de tent verdrijven en wat er dus overblijft in een inerte kamer. Gelet op de moeite die Ariel heeft genomen voor deze tent kun je ervan uit gaan dat de ambities verder gaan dan het demonstreren van een prototype. Deze tent is echt bedoeld voor seriematige productie.

Optie

In het begin zal het Titanium chassis alleen als optie worden aangeboden maar Ariel verwacht wel dat het uiteindelijk de standaard zal worden op de auto. Alle processen zijn op dit moment niet ingericht op het verwerken van Titanium wat het proces duurder maakt dan dat werkelijk nodig is. Als in de toekomst wordt besloten Titanium als standaard materiaal toe te gaan passen kunnen alle processen toegespitst worden en kan alles een stuk goedkoper.

Zie hier het resultaat van het Titanium chassis. Het mooie van de Atom is dat dankzij het exosceleton de wijzigin ook zo duidelijk zichtbaar is.